تعاریف و انواع دامنه‌ها

تعاریف و انواع دامنه‌ها


دامنۀ افزودنی چیست

یک دامنۀ افزودنی امکانی است که برای میزبانی از دامنه‌های دیگر بروی یک فضای میزبانی استفاده میشود بطوریکه هرکدام محتویات مخصوص خود را داشته و پوشه قرار گرفتن پرونده‌های آنها (HTDOCS) نیز متفاوت است.

از دیدگاه کاربر نهایی، یک دامنۀ افزونه‌ای همانند سایر دامنه‌ها است زیرا مانند یک وبسایت اصلی رفتار میکند و ذاتاً، بصورت تمام و کمال از سایر وبسایتهای دیگر مستقل است و در عمل کاملاً منحصربفرد است.

قبل از آنکه یک دامنه را به حساب‌کاربری میزبان وب خود متصل کنید، ابتدا باید سرورهای تخصیص نام آن دامنه را، از طریق کنترل‌پنل شرکتی که دامنه را از وی تهیه کردید، به مقادیر زیر تغییر دهید:

ns1.ihweb.ir
ns2.ihweb.ir

زیردامنه چیست

شما میتوانید به آن یک دامنه از میان دامنۀ دیگر، ویا از یک وبسایت از طریق وبسایتی دیگر نامگذاری کنید اما بصورت بنیادی این یک وبسایت مستقل است، که هنوز بصورت مشترک درحال استفاده از همان دامنه و یا چند دامنه دیگر است. بعنوان نمونه sub.example.com یک زیردامنه برای example.com است.

پوشه اصلی وبسایت شما بنام HTDOCS که در خدمات میزبانی ما در شاخۀ اصلی مشاهده میفرمائید یک زیردامنه از دامنۀ ماست، درحقیقت شما مجاز هستید تا زیردامنه‌های زیادی را ازطریق کنترل پنل میزبانی خود بپذیرید که میتوانند برای دامنه شما نباشند و همچنین شما میتوانید دامنه‌هایی گوناگونی که ما اجازۀ استفادۀ رایگان آنرا برای شما فراهم آوردیم نیز بروی فضای میزبانی خود استفاده نمائید.

دامنۀ متصل‌شده چیست؟

دامنۀ متصل‌شده را راه دیگری برای دسترسی به یک وبسایت موجود در نظر بگیرید، بعنوان مثال فرض کنید شما در منزل تشریف دارید، شما یک تلفن ثابت و یک تلفن همراه دارید، من ازطریق گرفتن یک شماره با تلفن همراه شما تماس میگیرم و با شما در ارتباط قرار میگرم، در روشی دیگر من میتوانم با گرفتن شمارۀ منزلتان با شما تماس بگیرم. مشابه آن چیزی که گفته شد میتواند برای دامنۀ متصل‌شده بیان کرد، دامنه‌ها و یا شماره‌های بسیار برای دسترسی به یک وبسایت. با انجام این کار وبسایت شما میتواند اینکه اطلاعی در خصوص زیردامنه ایجاد کند، به نمایش درآید مثلاً اگر شما example.net را به user.example.com متصل نمائید و در سایت و محتویات خود اشاره‌ای به زیردامنه نکنید، کسی از وجود آن اطلاعی کسب نخواهد کرد.

از دیدگاه یک مدیر وبسایت، تفاوت میان دامنۀ افزودنی و دامنۀ متصل‌شده بصورت خیلی ساده این است که در دامنۀ افزودنی شما یک وبسایت کاملاً مجزا میسازید اما، در دامنۀ متصل‌ شده وبسایت قبلاً ساخته شده است و شما یک شمارۀ تلفن جدید برای سایتی که اتصال را به آن برقرار میسازید ایجاد میفرمائید.

در هنگام بکارگیری دامنه‌های افزودنی شما باید مطمئن شوید که سرورهای تخصیص نام دامنه در کنترل پنل شرکتی که دامنه را از وی تهیه نموده‌اید، به موارد زیر تغییر داده شده است :

ns1.ihweb.ir
ns2.ihweb.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سه =